Hoe big data jouw organisatie kan helpen groeien
“Ik maak winst, dus het gaat goed.” Het is een veelgehoorde misvatting. Want door zo te denken, stuur je op veel te algemene indicatoren. Namelijk alleen op een grote zak met omzet en een iets kleinere zak met kosten. Van echte grip op de belangrijkste onderdelen van jouw processen is op die manier geen sprake. Door gebruik te maken van big data, kan je sturen op veel specifiekere meetpunten om je winst te blijven behalen én vergroten. Smart Industry helpt je hierbij.
“Ik maak winst, dus het gaat goed.” Het is een veelgehoorde misvatting.
Cyclisch proces; processen en techniek als twee-eenheid
We beschreven in onze vorige blogs (deel 1, deel 2) al de voordelen van Smart Industry en de wijze waarop je daar als bedrijf vorm aan kan geven. Binnen de Smart Industry vormen processen en techniek een twee-eenheid. Door processen optimaal in te richten en techniek daaraan te koppelen, kan je veel efficiënter gaan werken. Smart Industry levert veel data op, die je weer in kan zetten om de processen en de techniek nog beter op elkaar af te stemmen. Daarmee is het een continu en cyclisch proces.
Koppel data aan je doelstelling
De overstap naar Smart Industry heeft alleen zin als de doelstellingen van je organisatie kraakhelder zijn. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het gebruik van de vele data die tot jouw beschikking staan. Koppel die ook aan je doelstellingen. Meet specifiek hoe het staat met het behalen ervan en gebruik de data om te bepalen aan welke knoppen je moet draaien.
De kunst van big data is om uit die grote zak met gegevens dat te halen wat je echt nodig hebt. Beperk het wel tot twee of drie sleutelmeetpunten.
De kunst van big data is om uit die grote zak met gegevens dat te halen wat je echt nodig hebt. Je doelstellingen zijn hierin leidend, want daarop wil je sturen. Als je alles gaat meten, zie je door de bomen het bos niet meer. Probeer het aantal meetpunten daarom te beperken om grip te houden op jouw processen. Een wand vol met Balanced Scorecards, dashboards en metertjes staat interessant, maar je hebt er weinig aan als je niet weet waar je naar moet kijken. Maak dit daarom handzaam, beperk het desnoods tot twee of drie sleutelmeetpunten. Daarmee kom je uiteindelijk veel verder.
Je kan de toekomst voorspellen
Want zo kijk je met gefundeerde data vooruit en ben je veel beter in staat om te bepalen of je bedrijf nog op koers ligt richting genoemde ambitie. De toekomst is dan veel voorspelbaarder dan je wellicht ooit dacht!
In onze gratis whitepaper vind je alles over Smart Industry:
1. Ontwikkeling door de eeuwen heen
2. Waar begin je en hoe krijg je je organisatie mee?
3. Hoe big data jouw organisatie kan helpen groeien.
[whitepaper]