Het nut van kwaliteitsmanagement in moeilijke tijden

Auteur:
Elize Hulscher
Leestijd: 6 min.
Geplaatst op 9 april 2020
Terug naar overzicht

We zien vaak dat veel bedrijven in de waan van de dag te weinig prioriteit geven aan ‘ontwikkelen en verbeteren’. Die waan van de dag is op dit moment wel even anders dan anders. Hoe vervelend dat ook is, het biedt ook kansen. Bijvoorbeeld om je juist nu te richten op kwaliteitsmanagement. Dan kun je straks weer volle vaart vooruit.

“Maar crisis of niet, het is voor bedrijven natuurlijk altijd goed om te werken aan kwaliteit.” 

In mijn vorige blog Tijd om je zolder op te ruimen schreef ik al dat deze moeilijke tijd door veel mensen en bedrijven wordt benut om hun ‘zolder’ op te ruimen. De huidige crisis zorgt ervoor dat meerdere bedrijven – al dan niet noodgedwongen – moeten nadenken over hun efficiëntie. Ze moeten bezuinigen of meer doen met minder. Maar crisis of niet, het is voor bedrijven natuurlijk altijd goed om te werken aan kwaliteit. Juist nu is het daarom extra belangrijk om je te richten op kwaliteitsmanagement.

ISO als kwaliteitskeurmerk…

Met een actueel kwaliteitssysteem kun je je op een goede manier verantwoorden richting stakeholders. ISO is de bekendste norm die hier invulling aan geeft. ISO staat voor International Organization for Standardization. De normeringen die door ISO worden opgesteld zijn over de hele wereld herkenbaar. Een ISO-certificaat heeft daarmee in ieder land dezelfde waarde aangezien de gestelde eisen overal gelijk zijn.

“Met een kwaliteitsmanagementsysteem ben je meer solide en beter bestand tegen tegenvallers.”

De basis van alle kwaliteitsmanagementsystemen is ISO 9001:2015. Deze norm omvat eisen waar iedere organisatie, ongeacht grootte of branche, aan zou moeten voldoen om goede kwaliteit van haar producten en/of diensten te kunnen leveren. Het certificaat van een ISO 9001 managementsysteem wordt daarom algemeen beschouwd als een kwaliteitskeurmerk. Wanneer je voldoet aan alle eisen van deze norm weten klanten en stakeholders dat alle processen binnen het bedrijf zo zijn ingericht dat er efficiënt wordt gewerkt en dat klanttevredenheid en continue verbetering centraal staan. Dit betekent onder andere dat je een duidelijk beeld hebt van hoe het gaat met de organisatie, waar je naar toe wilt en hoe je dit gaat bereiken. Daarnaast betekent het ook dat je constant met een kritisch oog naar de processen kijkt en van je fouten probeert te leren.

… en veel meer dan dat

Een ISO-certificaat is daarmee veel meer dan een vereiste om mee te doen in aanbestedingen. Het is een waardevol en cruciaal onderdeel van je bedrijfsvoering. Het geeft grip op je organisatie en inzicht in je sterktes en zwaktes. In onze snel veranderende wereld is kwaliteit en de focus daarop een onderscheidende succesfactor. Met een kwaliteitsmanagementsysteem ben je meer solide en beter bestand tegen tegenvallers. ISO is in onze ogen dan ook geen doel op zich, maar vooral een middel. Het is de kapstok voor succes en ontwikkeling en een fundament voor inspiratie en innovatie dat groei, resultaat, service, bedrijfscultuur en innovatie stimuleert.

Net zoals bij het opruimen van je zolder, zul je nu als bedrijf moeten nadenken wat je behoudt en wat je weggooit.

Net zoals bij het opruimen van je zolder, zul je nu als bedrijf moeten nadenken wat je behoudt en wat je weggooit. Een kwaliteitsmanagementsysteem helpt hier enorm bij. Het inrichten ervan kost wel wat tijd en het geeft goede stof tot nadenken. Tijd die je nu hebt. Dat helpt je straks om weer volle vaart vooruit te gaan!

BeeBold helpt bedrijven en organisaties toekomstbestendig te maken

BeeBold helpt bedrijven en organisaties toekomstbestendig maken en ondersteunt ze bij het opzetten, certificeren en up-to-date houden van hun managementsysteem. Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust contact met ons op.

Gratis gesprek

Stel je vraag

Facebook Linkedin
Plan een vrijblijvend gesprek.

Gratis gesprek