Wat is nou eigenlijk mijn marge?

Auteur:
Peter Lassche
Leestijd: 3 min.
Geplaatst op 23 januari 2018
Terug naar overzicht

Volop praten wij over de verkoop en de bijbehorende verkoopprijs. Loopt het product lekker, is de prijs misschien te hoog of te laag? Niets van dit onderwerp laten wij onbespreekbaar. Maar hoe zit het eigenlijk met het ondergeschoven kindje; de kostprijs? Die is vaak onbekend. Heeft u eigenlijk wel inzicht in uw marge?

Ondernemen vanuit een onderbuikgevoel
De meeste ondernemers werken vanuit hun onderbuikgevoel: “De verkoop loopt vlot, dus voor mijn gevoel gaat alles lekker.” Maar is dat wel zo? Veel ondernemers houden niet of onvoldoende rekening met de factoren die van invloed zijn op de kostprijs van een product of dienst. Materiaalprijzen en andere factoren zijn voortdurend in beweging. Zonder registratie heeft u daar geen realtime inzicht in. U kan niet op tijd bijsturen. U bent niet langer in control.

Registreren is key!
Veel ondernemers ervaren de gevolgen hiervan pas aan het einde van het jaar. De accountant kwam langs, zette alles onder elkaar en voilà: verlies. Hoe kan dat nou, we verkochten toch lekker; hoor je ze dan denken. Tsja; er zijn meer kosten gemaakt. Hoe u dit voorkomt? Met een juiste registratie van alle verwerkingstappen.

Be in control
Hoe registreert u de kosten van het materiaal en uitbesteding? Waar en wanneer slaat u deze data op? Antwoorden op deze vragen geven u handvatten om te sturen. Alleen zó houdt u voortdurend inzicht in het proces en de kosten en blijft u gedurende het hele jaar in control.

Stel je vraag

Facebook Linkedin
Plan een vrijblijvend gesprek.

Gratis gesprek